Sunday, July 5, 2015

Why melenting? sabar itu indah..

0

Photobucket 
  Photobucket

Few weeks back, aku melepak dengan bibik2. Ya,aku melepak dengan bibik2. Kenapa? jatuh standard. Takpe di mata Allah kami semua sama. Dalam kubur takde low standard high standard.

Sambil berbual tu, tiba2 one of my brother's bibik cakap yang aku ni orang yang sangat penyabar. SANGAT  tu yang tak tahan. Why did she said like that? Sebab dia kata, bila orang mengata aku, make fun with my figure, my body, I just... silent.. smile.. tak ada balas balik.

Ermm.. Kenapa?

Satu, sebab malas. What for? nanti benda meleret-leret dan mungkin banyak lagi aku kena dengar kata-kata jahat yang akan mengguriskan hati aku. And because of that aku malas nak balas balik. Tak puas hati? sakit hati? memang! sape yang senang hati bila orang kutuk kita. Make fun pasal kita. Pasal body yang dah tentunya sensitif bagi aku. Ya Allah, Allah je yang tahu macam mana tergurisnya hati aku. How badly I want to cry sebab tak tahan. Banyak kali ok orang make fun. Banyak kali sampai aku dah tak terkira.

Dua, sebab mostly yang make fun tu my own blood termasuklah anak-anak buah aku. Nak berlawan kata dengan budak2? Lagi buat aku sakit hati! Hahahha! Sakan dorang kutuk aku, maksu gemuk maksu gemuk. Ulang2 kali sampai aku dah tak larat nak dengar. Hati? Aku manusia beb. Sakit memang la sakit. Bukan setakat badan aku je dorang kutuk. Manja aku pun dorang kutuk. Susahkan dorang ke aku manja? Pakai duit dorang ke? Tu yang aku pelik. Manusia.. Even your own blood.

ihsan google

Tiga, sebab sabar itu lebih indah. Betul.. Bila aku sabarkan diri, aku tak balas, aku cepat akan lupakan apa yang orang cakap kat aku. Kepala aku tak terbeban. Tidur aku lena. Hati aku.. entah la tapi tak ada rasa dendam setakat ni. Hahaha! Aku percaya kalau aku sabar, ada benda baik yang menanti aku. In Sha Allah. Ganjaran Allah tu lagi besar kan dari nilai kesabaran yang terpaksa aku gadaikan. ^_^


ihsan google

Walaupun kadang2 aku khilaf, dek kerana terpedaya dengan hasutan syaitan maybe, aku sedaya upaya mendidik hati aku untuk terus bersabar dan bersabar dengan semua kata kata jahat yang mengguris hati aku. Aku manusia beb. Sometimes tu, walau macam mana aku berusaha untuk menjadi baik, kadang2 terbabas jugak.

Tapi Allah tu memang Maha Penyayang. Dia datangkan lagi ujian dan dugaan supaya aku terus dan terus belajar bersabar. Satu prinsip aku, letakkan semua pada Allah. Percaya. Aku berusaha untuk menjadi terbaik, selebihnya biar Allah yang tentukan.

Tak mudah untuk menjadi sabar tapi sekurang-kurangnya aku cuba. In Sha Allah.

Jom, sama-sama kita didik hati untuk jadi orang yang sabar.

#muhasabahdiri

0 manusia baik: