Wednesday, July 22, 2015

Mak mertua @ Keluarga Mertua

0

Photobucket
Photobucket



Untuk mukaddimah.

Untuk sedia maklum, husband aku kejenya di kapal laut sana nun. Berkorban tinggalkan anak bini untuk mencari rezeki yang halal. Bila husband kerja, secara tak langsung aku ambil alih untuk sentiasa bertanya khabar dua orang manusia yang paling penting dalam hidup dia.

Mak dan Alang - Makcik dia yang jaga dia sejak dari kecil lagi.

Every week aku akan talifon tanya khabar. Kalau aku tak talifon pun, dorang yang akan talifon aku. Hahah. Almaklumlah ada anak kecil ni benda talifon2 ni pun kengkadang boleh lupa. Aku akan tanya khabar atau untuk sampaikan salam husband aku pada dorang dan update keadaan husband aku pada dorang kalau husband aku talifon aku.. Fuhh.. Sila baca dalam satuu nafas.

Husband aku pun ada sorang je adik lelaki. Mak memang tinggal dengan adik husband aku lah memandangkan dia pun keje dekat situ jugak. So haruslah dia menjaga mak disamping mak menjaga makan minum dia.

Hubungan dengan makcik2 dia pun aku ok. Layan macam makcik sendiri. Sama macam aku layan mak macam mak aku sendiri. Tak ada bias2.

Aku memang tak bape nak segan dengan makcik2 dia. Mungkin sebab dari sebelum kahwin husband aku memang dah dekatkan aku dengan dorang. So perkataan segan tu tak berapa nak sebati sangat dalam diri.

Untuk isi berkaitan dengan tajuk..

Semasa mengandung dalam trimister pertama, husband kerja di kapal. Aku selalu je balik Ipoh ditemani oleh Alang untuk menjenguk mak. Keadaan masa tu larat lagi la nak drive jauh2. Masuk trimister akhir2 husband aku tak bagi dah aku drive jauh2. So, tak boleh la nak melawat mak. Mak pulak yang datang KL.

Bila aku balik jenguk mak tanpa bertemankan suami, ramai orang macam kagum. Hahaha. Lepas tu tanya soalan "takpe ke balik sorang suami tak ada? Tak segan ke?" atau soalan sinonim macam tu.

Bila orang tanya aku pelik. Memang wajib suami ada ke baru boleh balik? Kenapa nak segan? Bukan ke mak mertua tu dah jatuh macam mak sendiri? Kalau 6 bulan laki kau tak ada, 6 bulan la kau tak balik? Kalau mampu drive kereta kenapa tak balik je? Kena tunggu suami jugak ke? Lainlah kalau suami memang tak izinkan. Itu lain cerita la kan?

Untuk raya kali ni, patutnya giliran mertua tapi memandangkan husband tak ada, tak dapat la nak balik. Nak balik pun tak dapat keizinan husband. So macam mana? bertabah lah. Ikutkan hati nak je balik tapi reason husband tak bagi pun ada betulnya jugak.

Anak aku sekarang tengah masuk fasa active sangat. Baru dapat kaki kan pastu dia ada stranger anxiety. Takut dengan orang. Kalau dia dah takut, memang berkepit aje keje. Aku tak boleh nak pegi mana. Tak boleh nak buat apa. Nak berak pun tak boleh. So macam mana? Nanti akan menyusahkan lagi orang ada. Orang dah la sibuk nak prepare untuk raya esok harinya kan. Entah.. Nak explain lebih pun tak reti. Ni dari pandangan husband aku sebab dia tahu peel anak dia macam mana dan macam mana susahnya kalau dia tak ada untuk bantu aku. Kalau ada bibik, maid mama yang jaga anak aku tu, takpelah la jugak. Tapi boleh la pulak aku nak heret dia sekali balik kampung? Mak aku pulak terbongkang sorang nak uruskan tetamu datang. Dah la anak2 semua turn balik rumah mertua. Memang tak la kan..

So lepas hari kemuncak raya ni, aku nak jugak balik Ipoh. Orang pun mungkin tak berapa ramai nak datang sangat kan. Plus akak2 aku pun ada untuk balik dan tolong kalau ada orang datang. Aku minta izin mak aku untuk bawak bibik teman aku balik ipoh. At least dia boleh tolong pegang dan jaga Alya masa aku tengah drive kereta. Alhamdulillah lepas dan Alhamdulillah aku dapat izin suami jugak walaupun mula2 tu husband risau jugak. Slow2 la kita bawak kan. Ipoh 2 jam je.

Sian kat mak sebab rindu sangat dengan cucu dia. Selalu tepon tanya khabar cucu dia. So biar lah aku sebagai menantu ni pi jenguk dia. Bukan selalu pun. Bila ada kesempatan ni, moh la kita. Nak suruh mak datang sini, tak sampai hati la pulak. Kesihatan mak tak berapa nak memberangsangkan. Kesian pulak mak nak kena bawak bag berat2 naik KTM. I tak sampai hati tau tengok orang tua usung bag berat2!!

Minggu lagi satu pulak, kene jenguk Alang pulak kat sg.buloh. Itupun nak tengok jugak cucu dia Minta la mama lepaskan bibik lagi sekali. Hehehe..

Aku memang suka balik kampung. Kalau husband tengah cuti, kalau dia tak ajak balik, aku yang sibuk nyanyi kat telinga dia nak balik. Kalau dia malas nak drive jauh2, aku ajak pegi rumah Alang. Motif aku senang. Aku nak anak aku kenal dan rapat dengan kedua2 belah keluarga. Bila husband ada, every weekend memang tak ada kat rumah. Berjalan aje ke rumah keluarga belah husband. Bila lagi kan?

Kesimpulannya..

Dah kahwin kan, tak payah la nak banding2 kan antara family kau dan mertua. Masing2 ada keistimewaan dia. Dua2 ada hak. Lagi2 bila kau dah ada anak. Sayangnya dorang pada cucu lain tau daripada sayang dorang pada anak menantu. Kira cucu ada tempat paling spesel sekali. Selagi daya dan mampu, balik lah. Tak rugi pun. Jangan bandingkan bandar dan kampung. Dua2 best kot. Ko Kahwin dengan anak dia, so adil la ea..

Tak sabar nak balik Ipoh. Mintak diberikan kesihatan yang baik dan dipermudahkan semuanya perjalanan pergi dan balik nanti, Ameen..




0 manusia baik: