Tuesday, August 13, 2013

Kisah berat badan saya - Edisi reveal habis habisan

0

Bismillah

Assalamualaikum.

Entry kedua pada hari yang sama.

Entry ni aku nak reveal pasal berat badan aku tapi start dari zaman matriks di Londang, Melaka
matriks 2006-2007

matrik 2006-2007
 Tak ada gambar full pulak dalam simpanan aku sekarang tapi tengok daripada ketembamam pipi dan tangan boleh agak kot kebesaran aku tahap mana. Masa masuk Matrik ni berat aku dalam 73-74kg macam tu. Berat yang paling heavy seumur hidup aku. Tapi lepas je sesi orentasi, berat aku turun lebih kurang 1-3kg dan selepas 1 tahun dekat Matrik berat aku turun dalam range 3-4kg. Sebab apa turun? Sebab aku duduk dekat kolej yang paling ke dalam/jauh dan di tingkat paling atas iaitu tingkat 4. Tapi kadar masuk kalori aku pun banyak juga dan aku agak rajin makan malam. Sebab tu tak berapa nak turun sangat. 

Uitm 1st year 
Untuk Uitm dia ada part by part penurunan. Lepas Matrik, cuti agak lama lah. So dalam masa cuti tu memang aku menternak lemak lagi. Hasilnya macam dalam gambar 1st tu. Boooolat nak mamsss! plus hitam logam!. Zaman tu memang aku langsung tak timbang berat badan. So aku tak tahu condition badan aku dah teruk masa tu. Langsung tak kesah dengan berat badan. Mulut tetap merungut baju tak muat la apa la tapi tak ada inisiatif tuk aku muatkan baju tu. Aku rasa masa tu berat aku dalam range 72-73kg. Back to berat asal sebelum matrik.

Uitm 1st year
Life dekat Uitm quite hectic juga. Even aku tinggal dekat floor 1 di kolej tapi kelas berbatu jauhnya. Oleh itu, aku banyak berjalan. Ke sana ke mari. Berat turun la sikit sebab malam aku tetap makan. Berapa aku tatau sebab aku tak timbang. Aku just perasan bila ada certain baju aku muat sikit. Hasilnya jadi macam picture atas ni.
Uitm 2nd year - sem5
Untuk 2nd year, aku dan start duduk luar. Menyewa rumah dengan kawan2. Lagi bebas lagi sedap makanan luar. Tiap2 malam memang makan tapi aku ada kesedaran sikiiiittt je masa ni nak kurus. Try to diet excercise etc. Aktif tetap aktif sebab sem 5 ni kelas agak padat dan memang sentiasa bergerak laju time ni. Walaupun naik kereta tapi student ada parking area sendiri kan. Nak berjalan hazab jugak la. Lagi2 kalau dah lambat. Memang marathon jawabnya. Gemuk still gemuk tapi orang ada cakap aku kurus sikit bila aku balik rumah. Gambar 3rd tu masa dinnner tuk final student sebelum kitorg melangkah ke alam practical.


Uitm 2nd year - sem6
Masa presentation Viva ni ramai gak la cakap I kurus sikitttttt.. Hehe. Suka la hatikan. Aku pakai tu baju akak aku. Pinjam sat. Aku ni manalah ada baju cantik. Terpaksalah pinjam baju akak aku. Akak aku kecik daripada aku tau sebelum ni. So bila dapat pakai baju akak aku maknanya aku dah turun la.. Masa ni kalau tak silap aku la kan berat aku dalam 67-69kg. Pipi tu tak leh nak buat apa la kan. Memang keturunan tembam. Tapi sila tengok dekat tangan I. Beza jugak kan dari masa matrik dulu? Sebab kurus? Final sem adalah masa practical. Aku practical dekat Bangsar. Naik tren dan berjalan lebih kurang 15 minit jugak untuk sampai ke opis. Oleh itu tiap2 hari aku berbau bacin sebab peluh. Hoho. Nasiblah ekau. Pergi balik berjalan 15 minit. Tgh hari tak bape makan sangat. Makan dalam kuantiti sikit. Tapi malam aku memang makan sebab tak tahan. hehe. So, itulah hasilnya....
penganggur terhormat
Lepas habis Uitm, aku menganggur 3 bulan. Bulan pertama berat aku dalam 68kg. Cutikan. Seronok la makan tido makan tido. Mama abah tak bagi keje. So hidup itu je lah. Makan tido makan tido. Naik bulan kedua dan seterusnya, berat aku turun sehingga 10kg. Dalam gambar ni berat aku 57kg. Incredible kan? Dalam masa 2 bulan lebih aku boleh kurus 10kg. Aku sendiri pon tak sangka. Sebab kurus? Sebab aku patah hati. HAHA! Heart broken for 1st time. Reason sebab aku gemuk dan gelap. Kebetulan ada program biggest loser kat tv. Apa lagi...Aku terinspirasi la. Aku memang tak lalu makan. Itu bonus untuk aku kurus. Kalau ikutkan aku memang boleh tak makan sehari tu tapi sebab aku tak mahu kene gastrik, aku amik jugak nasi kurang dari segenggam. Hanya untuk alas perut. Aku memang tak lalu langsung2 dan aku excercise bagai nak gila. Duduk rumah tak ada buat apa. Aku follow biggest loser tu dari pagi sampai malam. Bukak tv bukak U-tube sampai aku flat tak larat nak excercise dah sehari tu. Bila kalori lagi banyak keluar dari kita ambil itulah hasilnya. 10kg dalam 2 bulan. Gila kan? 
1st year kerja
Masuk keje, berat naik turun. Hati dah pulih masa ni. So seronok la makan. Paling berat masa keje 1st place ni adalah 65-66kg. Hahaha! Naik balik 10kg. Kuang ajo btol lelemak ni. 

latest raya 2013
Sekarang?? Kalau ikut timbang malam 2nd raya tu berat adalah 68.5kg*mengucap*. Kalau ikut pagi ni, berat adalah 66.8kg. Aku pulun excercise 2 malam. Alhamdulillah turunlah sikit. Dan untuk kahwin ni, target aku untuk turun kepada 60kg. Caranya?? Excercise tiap2 malam dan jaga makan.

Sebenarnya boleh je nak kurus.. Tapi aku ni jenis pantang nampak. Terus tak tahan nak ngap. Lepas tu bila tahap malas nak excercise tu, semedang je la malas sampai langsung tak buat dah. Badan aku ni macam badan orang lain la kecuali badan orang2 yang metabolisme yang tinggi nak mampus tu. Kalau aktif gerak banyak memang senang sangat nak turun. Kalau malas pun memang senang sangat lah nak naik. *grrrrrrrr*

Aku tak percaya cara pantas ke apa. Pil2 ni semua. Aku takot bila aku stop tiba2 nafsu makan mencanak naik macam gergasi. Takoootttt.. So sebab tu aku guna dua cara sahaja. Excercise dan makan. Aku kira berapa kalori intake aku. Kalori intake ni aku belaja dalam website. Aku beli e-book Kevin Zahri. Kalau rajin aku ikut, aku turun. Kalau malas lain lah result dia kan.... Perangai malas aku ni buat aku rasa nak lempang diri sendiri 1000x. Geram gak..huhuhu..

So, tunggu la resutnye. Tengok samada aku berjaya atau tak turunkan sampai 60kg. Wish me luck. Nak kawen ni WOiiiii!





0 manusia baik: