Thursday, August 1, 2013

Kenapa perlu benci? Hanya disebabkan politik dan ketamakan kuasa?

0

Bismillah..

Assalamualaikum..

Bulan 7 tak mengarang kan? So kita lump sum je bulan 8 ni k.

Sekarang dok heboh dekat wall facebook aku masalah RACISM ni. Kenapa CAPSLOCK? Sebab aku kira ni masalah besar juga. Masalah yang boleh meruntuhkan keamanan Malaysia.

Dalam Utusan Malaysia yang bertarikh selepas dari pilihanraya PRU13 yang lepas ada bertanya "Apa lagi Cina mahu?".

Untuk Chinese it is quite harsh. Banyak cina yang melenting dan banyak mempertikaikan kebiadapan soalan itu sebab ianya bersifat perkauman menurut mereka. Untuk seketika aku anggap semua cina marah dengan statement tu. Tapi ada one time, months after PRU13, aku berjalan di facebook dan menyengodeng FB cina ini yang memang penyokong BN. Dia tak marah pun dengan statement tu tapi sangat suka bila orang bertanya macam tu. Dia cakap "There's nothing wrong with the question 'Apa lagi Cina mahu?'. Ramailah condemn kan especially Chinese and then dia jawab balik. "What's wrong? U don't feel proud when someone asking you what do you want? It shows that they care and you exist". dan dia bagi contoh mak dengan anak. Bila anak buat onar, mak2 selalunye akan melenting dan tanya "Apa lagi kau mahu! semua aku dah bagi!". Kan? So bagi dia itu menunjukkan yang kerajaan (Mother) concern about orang2 cina (Child).

He has the point. A very good point from a chinese man. Orang Melayu pun tak nampak tu. Harapan aku supaya ramai cina yang akan berfikiran macam tu. People will ask when they concern. So tak salahkan bertanya? Jawab je la apa dorang tanya. When they know they will take actions to make it better kalau sesuatu yang diminta itu berasas lah.

Then sibuk pulak dengan kisah2 orang cina dan one indian mempermainkan melayu dan Islam. Aku tak tahu apa masalahnya. Susahnya Islam itu, biar orang2 Islam je yang tahu atau tanggung. Hanya kami, orang Islam yang beriman je yang tahu the beauty of Islam. Kami tak kacau agama lain. Kami tak paksa non-muslim masuk Islam. Kami tak make fun pun dengan agama dan tuhan anda. So, where's the fire? Daripada make fun, baik orang2 non-muslim ni kaji and differentiate kan agama Islam dan agama anda and find out why we love Allah, Islam, and Nabi Muhammad so much! Kenapa kami melenting dan marah bila orang make fun to our religious. Study!!

Maybe my Chinese friends think that I'm racist sebab aku selalu share pasal isu melayu dan Islam dekat wall FB. I'm not racist! I am just proud to be a Malay and Muslim! Mana2 Cina yang tak betul memang la aku tak suka! When u spread the news, I also want to spread the truth! It's not because I hate Chinese. Aku ada ramai kawan2 Cina yang aku respect. Knowing them personally makes me think that ramai cina yang baik. So, kenapa nak susahkan diri membenci satu sama lain? Ini semua mainan politik. Can't we live peacefully macam sebelum ni??

Aku dah sakit mata dengan semua ni. Bosan..

0 manusia baik: