Friday, April 29, 2011

Kau tak perlu nak malu kalau kau ni lembab.

0

For a first time I enter the work world serious talking la kan that I don't have any confidence. I'm a very shy person. I know I love to learn but I'm a lil' bit slow to catch all the lesson in one time.Always do the same mistakes. Over and over again. Always careless. Always forget.

And yes, I'm not shy and afraid to admit that I'm that kind of person. Why should I? Everyone have their own weaknesses. So, duhhhhhhhhh~ Do I need too?

But somehow, I'm not giving up. Yelah, dah tahu kau lemah dan tak boleh nak cathing up all the things in one time, kau nak give up ke? Budus la tu kan. Lantak pi la orang nak kata apa. Mulut manusia kita tak boleh tutup. Orang memang tak akan berhenti bercakap dan tak akan berhenti mengata. So, biarkan aje. Kalau nak fikir lemah semangat, nak give up semua tu dan nak fikir lagi apa orang cakap, kau memang tak akan improve.

Anyway, dah lima bulan aku bekerja. From zero to something. Aku agak berpuas hati la dengan diri aku sendiri. At least for certain things, I manage to pick up.Fresh graduate kan. Teori tak sama dengan practical dan kebanyakan aku belajar tak banyak yang aku praktikan sebab tak ada kene mengena. Nanti aku apply apa aku belajar kang lain pulak jadinya.

Dan sekarang, daripada gadis pemalu yang nak angkat phone pun payah, aku menjadi gadis yang cepat angkat ganggang. kah kah. Ok not funny. Daripada gadis yang payah nak bercakap dan mengeluarkan kata-kata,aku menjadi gadis yang boleh entertain walk in customer yang datang berurusan di sini. Entertain bukan bermaksud aku buat tiger show ke apa tau. Ada yang kena katuk dengan aku tu nanti. Aku meng'improve'kan diri sikit demi sedikit. Step by step. And now, I can do sales. Not for a big sales and project tapi ok lah untuk commission aku sendiri.

Orang akan sakit hati bila kita silap. Orang akan marah, orang akan maki tapi orang suka kalau kau tak malu-malu untuk belajar.

Orang marah and maki adalah lesson untuk kita supaya makin ke depan. Kau berundur kau tersungkur so kau kena move on. Jangan pandang belakang. Maki dan marah memang sakit tapi ilmu yang kau dapat tak ternilai tau. Work for it.

Katakesat: Manusia tak ada yang bodoh. Lembab je. Huhu. *pang!*

0 manusia baik: