Tuesday, March 18, 2014

Lain peel tapi totap bahagia.. ^_^

0

Bismillah

Assalamualaikum.

How time flies. Tup2 je dah hampir setengah tahun kahwin dengan I punya husband. Hehe. Alhamdulillah. Semoga Allah kekalkan rumahtangga kami sampai ke akhir hayat. Ameen.

Dari dulu lagi masa muda remaja selalu dengar orang kata hidup bujang dengan lepas kahwin memang lain. Hidup sorang dengan berdua memang lain..

Ermm.. betul sangat la tu...

Dannnnn..masa bercinta dengan kahwin pun lain.

Pun betul jugak..

Orang jugak kata kebanyakan pasangan yang kahwin perangai dorang memang kontra. Aku suka yang ni kau tak suka. Kau suka yang tu aku tak suka. Haaaa.. gitu laa..

Punnnnn betul sangat..

Sebelum kahwin lagi aku dah dapat tau aku dengan suami tercinta berbeza sangat. Dari segi perangai, pendapat dan macam2 lagi.

Selalunya pasangan berkahwin ni, si isteri lagi particular bab2 hal bulanan kan. Macam bil ke apa ke. Kan?

Tapi aku tak. Mana yang aku biasa buat dari bujang dulu memang aku alert la. Tapi bahagian aku je lah. Sekarang ada tambahan. Nak bayar duit kereta laki aku, bayar duit mak mertua, bayar itu bayar ini, sekarang semua atas bahu aku. Laki aku kan kerja kapal. Celah mana lah dia nak bayar kan. Lagi2 sekarang dia naik kapal yang memang direct 2 3 bulan kat tengah laut. Memang boleh transfer sangat lah duit kan. Pakai ikan dolphin. T_T

Aku ni pulak jenis pelupa tahap memang makan semut tiap2 bulan ah. Sampai baru 4 bulan kahwin ni mak mertua pun dah lali. Huhuhu. I is malu dengan my Mom In Law tau. Tapi nak buat macam mana. Sebelum2 tu sentiasa lah ada dalam kepala otak ni tapi bila tiba hari kene buat or bawak apa2, mula lah tertinggal la apa lah. Adoiii.. parah. Laki I pun dah pasrah.

So nak dijadikan cerita, laki aku yang lagi particular bab2 macam ni. Kalau dia boleh call, dia akan call banyak kali untuk ingatkan aku sampai aku dah settle bayar semua tu. Dan kalau laki aku kat darat, memang dia yang akan buat semua tu. Bila aku ingat dan tanya dia cakap semua dah settle. Aku rasa laki aku hebat sangat time tu. Hahaha..

Sama lah dengan hal2 menjaga barang atau buat sesuatu. Dia sangat berhati-hati dan teliti orangnya. Buat nak perfect. Kalau kereta tu, ada kotor sikit, dia akan pergi basuh walaupun dah basuh sehari dua sebelum tu. Lantak la masa tu musin hujan ke tak, asalkan dia puas hati.

Kalau kemas baju dalam beg atau lipat baju, kerja dia memang tiptop. Kalah aku. Cadar katil mesti kemas dan tegang. Bilik air pun kena bersih. Senang cerita semua kena sedap mata memandang which aku sangat lah kontra dengan  dia.

Aku??

Bab kemas baju dalam beg, lipat baju, kemas katil, memang aku buat ala kadar. Asal berlipat dan terusun elok. Dah. Setel. Selalu, time dia nak naik kapal, memang dia sendiri yang akan kemas beg dia. Aku? peghatiiiii je. Hehehe. Sambil perhati tu ingat2kan dia apa lagi yang tertinggal. Kira menjalankan jugak la tugas sebagai isteri. Hehehe

Kereta? kalau kat mata aku ok lagi, maknanya ok lagi. Hehehe. Kalau musim hujan memang taknya aku nak pergi cuci selalu. Menghabiskan duit dan sakit hati.

Toilet? aku pun pantang toilet kotor2 ni which aku pun penggeli gak kalau tengok kencing bersepah dan lantai kotor ni. Memang aku pijak jengket-jengket lah. Bab toilet ni aku dengan laki aku sama. Kalau kitorg pergi mana2 toilet luar kan, lepas settle kitorg punya hajat, mesti kitorang siram lantai toilet atau bowl toilet tu. Geli tengok kotor2.

Bab pendapat tak payah cakap lah. Kadang2 aku naik geram dengan laki aku ni sebab selalu dia betul. Hahahah. Dan kadang2 pendapat aku dia tak nak terima WALAUPUN pendapat aku betul dan bernas. Laki ni memang camni ek? Ego. Nyampah!

Apa lagi ek? tu je kot. Pasal minat ke hobi ke, aku malas la nak cerita. Itu confirm la lain.

Tapi Alhamdulillah bab makan ke dia tak cerewet. Cuma dia tak makan pedas dan ikan keli which menda tu la feveret aku! Aku yang terbiasa selalu masak pedas ikot tekak kampung aku ni, memang confirm akan letak cili padi punya. Ni nak adjust bagi tak pedas memanglah satu cabaran jugak. Kena slow2 aku belajar. Huhu. Susah tau! banyak kali terkandas masak pedas. Terpaksa lah laki aku telan je sampai berpeluh-peluh makan. Kesian.. tapi dah masak kan. Membazir kalau tak makan.

Tapi walau banyak mana pun kontra kitorg, tu la yang sebenarnya menguatkan lagi hubungankan? Lagipun banyak benda lagi aku nak kena belajar pasal laki aku ni. Baru 4 bulan dengan dia. Ada bertahun-tahun lagi ke hadapan. In Sha Allah.

Harap Allah berikan kesabaran yang tinggi pada aku dan laki aku. Nak menghadap perangai sorang2 ni memang kene banyak sabar. Hehehe.

Dan coming soon ada anak pulak. In Sha Allah. Harap rezeki yang Allah bagi lagi menguatkan kitorang. in Sha Allah.







0 manusia baik: