Tuesday, March 11, 2014

Pregnancy: 1st official checkup for 3months pregnancy

0

Bismillah

Assalamualaikum

4th Feb 2014 (Selasa) 1st official checkup for my pregnancy. Kite layan kronologi dia ye.

10:00am – siap2 dan gerak ke Klinik Kesihatan Malaysia (KKM) Kajang dengan mama.

10:30am – sampai ke KKM Kajang dan ask to open the ‘Buku Merah’. Nurse tanya where I live and I said Sg. Ramal Dalam dan dia jawab owhh itu kena pergi ke KKM Bangi. Kita tak ambil Sg. Ramal Dalam katanya. Aku dah blur. Ok xpe. Aku pergi pulak ke KKM Bangi. Heret la pulak mama sekali. Kesian mama. 

11:25am – sampai KKM Bangi dan minta benda yang sama untuk buka buku merah. Soalan yang sama diutarakan oleh nurse situ dan dorang kata sg. Ramal dalam bawah KKM Sg. Chua. Aku dah mengeluh dan cakap la tadi saya pergi KKM Kajang dorang suruh saya pergi sini. KKM Sg. Chua saya tak tahu dekat mana.
-          Luckily one of the nurse kesian dan bagi buat pendaftaran dan checkup di situ tapi for next appointment kene pergi KKM Sg. Chua. Alhamdulillah.. lega rasa. Bersyukur sangat. Walaupun ada sorang tu muka penyek masam tak kasi aku daftar, aku pedulik apa. Nurse yang lain2 ok je. Pendaftaran dan checkup sekali je kot.

4:00pm – selesai semua. Walaupun lambat sikit tp tak kesah la sebab nurse2 dgn doctor layan baik. Alhamdulillah. Dapat scan dan tengok baby. Dah nampak kepala badan semua. 13minggu 4 hari. Comel je tengok gambar scan tu. Alhamdulillah…

Selama aku mencari maklumat dekat internet tak ada la pulak mentioned pasal checkup utk pregnant women ada kawasan2 dia. Aku tanya nurse KKM Bangi dia kata dulu sg. Ramal dalam bawah KKM Bangi tapi sebab ramai sangat kawasan bangi tu dorang letak kg. sg. Ramal dalam bawah KKM Sg, Chua. KKM Sg, chua tu pun baru lagi sebenarnya. Dia kata senang nak buat pantauan kalau ada kes2 ke dan senang untuk pemeriksaan kalau kes tu memerlukan dorang datang ke rumah. Sebab tu ada kawasan2 pendaftaran untuk pregnant women ni. Owhh baru la tau kan.

Aku tak kesah kalau aku tercampak sorang2 tapi kesian sebab bawak mama sekali temankan. Almaklumlah suami tak ada disisi. Huhuhu. Tapi takpelah. Suami mencari rezeki. Mana boleh halang2 ye tak?
Next checkup In Sha Allah suami ada untuk teman. Dia pun excited sebab anak pertama kan. Aku kandung ni pun anak dia jugak. Kalau tak excited siap ah. Heheheh.


P/s: #prayformh370 walaupun tak ada sape2 dalam tu yang aku kenal, tapi saudara seagama dalam tu ramai. Semoga Allah mendengar doa2 kami dan membantu menjejaki dorang. Dan semoga Allah sentiasa melindungi Malaysia dari segala konspirasi yang boleh menganggu gugat keamanan Malaysia. Ameen. 

0 manusia baik: