Thursday, December 13, 2012

Ingat orang keje kapal ni semua busuk ke?

0

Bismillah.

Assalamualaikum.

Orang: Bf/kawan keje ape? kat mane?
Aku: Keje bese2 je atas kapal.

Orang muda: Waaahhh kaya laa..banyak duit.
Orang tua: Tak pe ke kene tinggal?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Normal la bila orang tanya pasangan kite keje ape kat mane kan? tujuan mungkin sekadar nak amik tau atau nak membandingkan. Who's know. So, kita fikir yang positif saje ok.

Seringkali orang kaitkan keje kapal banyak duit n bla bla bla. Yes, memang tak dinafikan lah. Memang patut dapat banyak duit kalau kau keje separuh mati atas kapal tu. Time tak ada projek mungkin bolek relax sikit tapi bila ada projek, nak tido pun payah. Dan dorang memang compulsory to gain so much money bila keje tanpa insurans dan jaminan dari majikan. Yelah, kalau dah kapal mesti pergi belayar ke laut. Laut tu kite tak boleh nak predict tahap ketenangan dia macam mana. Tetiba nak mengganas pun boleh kan dan dengan kehadiran lanun2 lagi. Risiko tak risioknye keje kapal ni. Minta dijauhkan.

Anything you want, you must work harder. Itu lah orang2 kapal....

About kene tinggal. Dah biasa dah orang tanya macam ni. We both have been together almost 2 years. So banyak dah soalan2 berkenaan ni. Dan selalunya bila orang tanya tak takut or tak pe kene tinggal mesti ada hidden meaning disebalik soalan tu. Masuk tersirat yang dah paham sangat dah.

Tak takut ke dia main kayu 3. Buat perangai tak senonoh.

Well, the key is, trustworthy. If you trust your partner, soalan tu tak patut ditanya.

Sape la yang suka kene tinggal kan. Tapi demi untuk mencari rezeki, aku relakan juga. Niat dia baik dan selalu niat yang baik Allah tunjukkan dan permudahkan jalan tu. Alhamdulillah keje dia tak da sampai 6 - 12 bulan belayar tapi just 2 month. Sekarang ni masa cepat je berlalu. 2 bulan tu tengok dah nak habis dah. So, its not a big deal sangat.

As what I said, trustworthy tu sangat2 la penting in relationship. Mula2 dengan dia memang tak yakin. Dengan past experience yang sadis berkaitan pulak dengan pantang nampak pompuan kan, buat aku lagi makin risau lah. Tapi slowly, bila dah lama dengan dia and get to know him deep and better, kepercayaan pada dia semakin menebal. Apa yang buat aku yakin dengan dia?

1. Buka jenis kaki pompuan/suka nak pandang2 pompuan.
2. Dia menjaga solat dia.
3. Anything he do he will tell me even mende yang kecik2 sekalipun. Jujur
4. He is responsible towards his mother and family.
5. I know he love me. ;p

Lelaki yang sentiase ingat and bertanggunggjawab terhadap mak dia merupakan lelaki yang paling layak dijadikan suami dan In Sha Allah patut dipercayai.Plus dengan menjaga solat, Allah akan menjaga iman dia, akhlas dia dan hati dia dari terjebak dengan benda2 yang tak sepatutnya.

Sebenarnya, semua tu terpulang pada diri masing2 in how u control it. Pandai jaga diri, ingat asal usul, ingat Tuhan, ingat keluarga. In Sha Allah, datang segala godaan, kau boleh tepis. Berdoa juga senjata untuk mengawal diri dan nafsu tau.

So, pasal dia main kayu tiga tu, tak kesah pun. Kalau dah memang dia untuk aku, Allah permudahkan dan kalau bukan, Allah tunjukkan jalan. Aku dah set awal2, aku tak mau meraung mcm dulu. Macam orang tak ada iman sebab kecewa. Sekarang aku serah hati pada Allah kalau aku kecewa. Dia tahu jalan mana yang aku patut lalu. Aku letak redha dan pasrah aku 100% pada Dia sebab Dia tahu mana yang terbaik. Aku cuma usaha je supaya benda tu tak berlaku.

Semua orang memang mempunyai kitaran hidup yang sama tapi the way how we want it to be happen whether beautiful or ugly, it depends on us how to draw it.










0 manusia baik: