Thursday, November 19, 2015

Anak buah: Tahniah Arwa!!

1





No words can describe how proud i am as a maksu.. Hahah

Ini baru anak buah oii!! Kalau anak sendiri aku tak tahu la macam mana reaksi aku. Mahu buat kenduri 40 hari 40 malam. Hhahah.. Amboii kemain kaya and over kau nak buat kenduri lama macam tu.

Ini Arwa. Anak kedua kepada kakak aku yang sulung. Tahun ini dia darjah 6 dan ambil UPSR dan UPSRA (Sek. Agama). Dia ni lain sikit dari abang dia. Mungkin sebab dia perempuan. Eh! tapi aku perempuan jugak. Aku baya dia tak ada pun macam dia. Hahah!. Dia ambitious sikit berbanding abang dia. Dia study hard untuk UPSR dan UPSRA ni. Sampai demam2 la aku dengar. Dia punyai target yang tinggi.

UPSR dia terpaksa carry 5 subjek dan UPSRA 7 subjek. Dengan sekolah pagi dan sekolah petang di tambah lagi dengan program KOKO dekat sekolah. Aku faham macam mana perasaan dia. Sebab aku pun dulu macam tu. Mana nak study subjeck UPSR lagi. Nak study pulak subjek untuk UPSRA. Stress ooo.. Dah la exam dorang tahun ni dekat2. Selang seminggu je kot kalau tak silap aku. Eh sama la macam dulu. Macam korang ambil SPM banyak2 subjek tu. Haaa stress kan.

Untuk dua2 exam ni dia memang target result yang terbaik. Study memang kaw2 sampai dia kata kat mama dia. Wawa tak larat nak study untuk UPSRA ni pulak, Tu yang sampai demam tu. Huhu.

Tapi rezeki masing2 kan. UPSR dia dapat 3A 2B je. Jauh dari jangkaun dia. Sama pulak dengan result maksu pulak tu. Heheh. Dia menangis weiii. Sian dengar bila akak aku cerita. Dia penat berhempas pulas tapi itu je dia dapat. Aku paham rase down dia. Huhu..Esoknya dapat pulak result UPSRA. Alhamdulillah, result dia dapat mengubat balik luka lara dia. Full score 7A's dia dapat.

Atok dia a.k.a abah aku cakap. UPSRA ni lagi bagus dan penting. Itu lagi banyak ilmunya untk bekalan kat akhirat. Betul jugak kan. Orang dok kira la UPSR semua bagai tapi back to basic sape kita ni, ilmu agam yang paling penting. Yang dapat pandu kita ke jalan yang lurus, ke jalan yang benar.

Tak kesah la dapt berapa pun. Itu semua markah duniawi. Yang penting kita dah usaha. Masa depan kita tak tahu macam mana. Orang yang tak lulus pun boleh berjaya. Yang penting kesungguhan. Betul tak? Aku memang dari dulu bukan jenis yang pandang pada sijil. Pada markah. Sebab tu dulu rilex2 je kot markah sempoi2. Hahah. Aku banyak kawan2 masa SPM result sendu je tapi ended up lagi terbaik dari aku. Yang paling best akhlak dia pun jadi lebih baik dari aku.

Buat apa markah tinggi, result gempak tapi perangai nauzubillah. Zaman sekarang ni aku lagi pandang akhlak budak2 dari A B C semua. Macam abang Arwa ni. Exam memang dia out tapi aku sayang anak buah aku tu. Akhlak dia baik sangat. Antara ramai2 Arwa dengan abang dia yang paling aku sayang sebab dorang ni tak pernah nak sakitkan hati aku sangat dari dorang kecik sampai dah besor panjang ni.

Alya pun memang serasi sangat dengan abang Arwa ni. Walaupun lama tak jumpa tapi dengan abang Arwa dia cool je. Lagi buat aku tambah sayang. Huhuhu.

Tapi tu la. Setiap anak tu berbeza-beza. Didik je la sehabis baik. Yang penting agama tu yang diterapkan. In Sha Allah.

To Wawa, Maksu bangga. Tahniah untuk kejayaan. Ini hanya permulaan. Teruskan usaha dan sentiasa menjadi anak yang solehah.

1 manusia baik:

Anazkia said...

Tahniah, Wawa. Ingat masa Wawa kecik-kecik dulu. Wawa budak yang baik, berdikari sejak kecil