Friday, October 23, 2015

Kisah Jerebu

0

Photobucket 
  Photobucket

Kisah jerebu. Bila lah nak habis kisah jerebu ni kan? Rasanya sepanjang aku hidup, jerebu ni paling teruk dan lama. Dulu jerebu tak ada sampai kene cuti sekolah. Kesian budak2 sekarang. Dekat kawasan rumah parent aku kat Kajang tu pun, kejap jerebunya okay. Kejap worst. Macam main cak2 pulak. Hujan pun tak bape nak turun sekarang. 

Kalau ikutkan rasa, memang aku nak maki hamun je tapi apa yang aku dapat? Bukannya depa pedulik pun apa yang rakyat rasa. Lagipun dekat Indonesia lagi teruk. Tak sampai hati lak aku nak maki. Tapi bila kelmarin bekas pembantu rumah; Kak Eli mak aku datang tidur rumah, aku rasa macam nak start maki balik. 

Kak Eli duduk kat Jakarta. Aku tanyalah kat Jakarta teruk mana jerebunya. Dia kata kat Jakarta tak ada pun jerebu. Dari situ aku dah menyirap. Orang atas negara seberang ni kan duduknya di Jakarta sebab tu dia buat donno je keadaan sekarang. Aku tengok berita apa semua tindakan nak kurangkan atau banteras sebab jerebu ni macam tak de. Alih2 perbincangan la apa lah tapi tindakan tak ada! Rakyat sampai dah berapa orang mati. Aduhaiii..

Anak aku pun, tak pernah nak demam panas tinggi macam haritu. Tiba jerebu, macam2 sakitnya. Luluh hati aku. Sekarang ni pulak dia batuk dan selsema. Malam susah nak tidur sebab selsema tu. Dia tak selesa. Ubat nak habis dah sebotol tu. Kesian dia.

Ermmm.. aku tahu ni semua ketentuan Allah. Dugaan dan ujian Allah pada hamba2-Nya. Mungkin aku ibu kan, tengok anak sakit tu aku jadi lelah. Aku jadi geram lagi2 bila doc cakap jerebu penyebabnya. Udara tak bersih yang anak aku hidu. Ikut emosi ibu tanpa fikir ini ujian memang membuatkan aku jadi geram dan marah. 

Aktiviti pun semua terbatas. Anak aku memang tak dah main kat luar. Kalau tak petang2 tu bibik bawak dia pusing2 naik basikal dia. Kesian anak ibu kene kurungkan.

Kita semua berdoa aje lah semoga keadaan sekarang cepat2 reda. Macam2 dah sekarang. Dengan tolnya dengan harga barangnya. Astaghfirullah. Semoga Allah jadikan aku insan yang sabar dan tabah. Semoga Allah membalas balik orang yang menzalimi orang lain. 

Jaga diri. Minum air banyak2. Pakai mask. Pelihara diri. In Sha Allah.

0 manusia baik: