Friday, May 22, 2015

Nafkah suami

0

Bismillah

Assalamualaikum semua

Nak share sikit. Tanggungjawab seorang suami pada isteri. Tanggunggjawab dalam Islam ye. Mengikut syarie yang DIWAJIBKAN pada setiap suami walaupun si isteri bekerjaya dan ada duit sendiri! Ini bukan peraturan yang dibuat oleh manusia ok. Ini yang telah ditetapkan oleh ALLAH.

Dayus menjadi seorang suami apabila tak melakukan apa yang sepatutnya. DAYUS tau??! Seorang isteri bekerja bukan untuk melakukan apa yang sepatutnya dilakukan oleh seorang suami. Tugas dia hanya membantu sahaja! MEMBANTU!! BUKANNYA MENGAMBIL ALIH!




Kalau seorang suami tak melakukan apa yang dipertanggungjawabkan olehnya, dan semuanya ditanggung oleh isteri, wajarkah suatu hari nanti si isteri mengamuk dan mengungkit benda ni? Wajar tak?? WAJAR???

Fikir la sendiri. Kalau tak tahu agama, BELAJAR! BERTANYA! Jangan hanya tahu kahwin, melepaskan nafsu dan beranak ramai je tapi tak tahu tanggungjawab. Mungkin boleh terlepas di dunia tapi ko menghadap la di akhirat nanti. LELAKI DAYUS!!

Oh ye.. meh nak bagitahu satu benda. DALAM ISLAM, SUAMI TIADA HAK UNTUK BERTANYA HATTA SATU SEN PUN HARTA ISTERI MAHUPUN MEMPERTIKAIKAN APA YANG ISTERI ADA. MALAHAN ISTERI SANGAT BERHAK UNTUK TAHU PENDAPATAN SUAMI DAN MENGGUNAKAN HARTA SUAMI KE ARAH YANG BETUL DAN SEPATUTNYA. PAHAM? Kalau isteri tak redha suami menggunakan duitnya dan hartanya, maka berdosalah si suami.

Sila menilai balik diri anda. Sila bertanya dan merujuk pada yang arif kalau sedar diri tu bodoh bab2 ni. Jangan bodoh sombong. Jangan berlagak pandai walhal diri tu sangatlah bodoh bab2 ni. Ok?

Disclaimer: Tak ada kena mengena dengan laki aku tau..

0 manusia baik: